Relevante content

“Ja hallo allemaal, vanaf deze week ga ik elke week relevante content plaatsen.” 

Ken je die ene collega of ondernemer die de stoute schoenen aantrekt en content begint te schrijven of filmen. Een enthousiaste blogger, een fanatieke blogger? Maar heel vaak strandt dit na een blog of drie en na die twee wiebelige vlogs hebben we hem ook nooit meer gezien. Wat is er voor nodig om elke week consistent relevante content te plaatsen? 

Doelgroep

Voor wie plaats jij relevante content? Als je tegen iemand praat heb je al snel in de gaten of hij of zij begrijpt waar je het over hebt. Als je merkt dat degene tegenover je het niet zo goed begrijpt, kan je het uitleggen of toelichten. Deze interactie heb je online niet. Het is dus erg belangrijk om van te voren te bepalen wie je kijkers, lezers of luisteraars zijn om af te stemmen op je doelgroep. .

Onderwerp 

Om wekelijks relevant te zijn heb je een heleboel onderwerpen nodig, dit kan uiteenlopen van nieuws in je branche tot aan leuke weetjes over de organisatie. Het onderwerp zal niet altijd iedereen aanspreken maar dat hoeft ook niet. Zolang je maar blijft communiceren wat je doet en waarom je het doet. Want Google wil zien dat je actief bent, daar word je voor beloond! 

Medium

Bepaal via welk medium je gehoord of gezien wil worden. Via welk kanaal komt jouw bedrijf het beste naar voren, waar ligt je kracht en waar denk je dat de visie van je organisatie het beste tot zijn recht komt? Is dat beeld, tekst of audio? Het is belangrijk hierover na te denken omdat alles wat je kiest consequenties met zich meebrengt in de vorm van bijvoorbeeld tijd en energie. En natuurlijk bereik! 

Maken en plaatsen

Nu je je doelgroep hebt bepaald, de onderwerpen zijn gekozen en je besloten hebt welk medium je wilt gebruiken, kan je beginnen met het maken van je content. Zorg voor een flinke voorraad zodat je alles kan klaar zetten op je website, blog of social media. Op die manier maak je het jezelf gemakkelijk en garandeer je een constante flow aan relevante content.

Meten is weten

Waar je je berichten, video’s of audio ook plaatst, zorg dat je inzicht hebt op je traffic zodat je kan zien waar de bezoekers vandaan komen en hoe lang ze op jouw website blijven om de content te lezen. Dit kun je gemakkelijk zien met Bidley, daarmee kun je tracken wie er op je linkjes klinkt. Daarnaast kun je met Google Analytics je traffic meten en zien wat het gedrag is van jouw bezoekers op je website. 

Discipline 

Dit was een kort overzicht van wat er voor nodig is om elke week relevante content te plaatsen. Echter een ontzettend belangrijk onderdeel dat hierbij genoemd moet worden is: discipline. Vaak begin je enthousiast ergens aan en is het toch lastiger om het vol te houden dan je aanvankelijk dacht. In eerste instantie zal je content namelijk niet zomaar iets gaan opleveren. Goede content heeft een lange adem nodig. Herhaling wekt het vertrouwen van je doelgroep en doordat je continue online aanwezig bent zullen mensen je eerder weten te vinden én benaderen. En dat willen we toch allemaal?