Heb jij een vertrouwensband met je klant? Waarschijnlijk wel en bovendien is deze band voornamelijk gebouwd op de ervaringen met jouw merk door de jaren heen. Vertrouwen is een belangrijk onderdeel in het helpen van je klant naar de beste oplossing. Dit kan heel veel implicaties hebben, waaronder bijvoorbeeld het advies ergens anders te gaan kopen als je niet kan bieden wat de klant nodig heeft. We gaan vandaag bouwen aan de vertrouwensband met je klant.

Hoe ziet vertrouwen er uit?

Voor ieder mens is dit verschillend, maar over het algemeen hebben mensen vertrouwen in je als je formeel gekleed bent, je er verzorgd uitziet en formeel spreekt. Daarbij komt nog dat mensen graag iets herkennen van zichzelf, bijvoorbeeld dat je hetzelfde wereldbeeld hebt. Hoe minder je verschilt van de ontvanger, hoe meer vertrouwen je wint. Denk maar aan alle verschillende soorten clubs die er zijn, zoals vissersclub, voetbalclub, hockey club, netwerkclub, club hier, club daar en clubjes overal. Allemaal zoeken ze gelijkgestemden: bekend en vertrouwd.

Wie is jouw klant? Wat drijft ze? En wat is hun wereldbeeld, de lens waardoor ze kijken? Oftewel, wat is de “club” van jouw organisatie?

Vertrouwenswaardigheid

Er zijn heel veel vergelijkingen met betrekking tot vertrouwen. Eentje die echt tot mijn verbeelding spreekt is een touw. Een touw is opgebouwd uit een heleboel kleine touwtjes die samen een dik touw vormen dat sterker is dan de som der delen. Het is alleen lastig om het touw te repareren als er meerdere kleine touwtjes door zijn gesleten. 

Voor online betekent dit dus dat je vooral zegt wat je doet en doet wat je zegt. Zodat je je een kredietwaardigheid opbouwt, waarmee je vertrouwen uitstraalt.

Vertrouwen uitstralen alleen is niet genoeg. Het betekent dat je ook vertrouwenswaardig moet zíjn, zoals Stephen Covey dat zo mooi zegt. Hoe laat jij online vertrouwenswaardigheid zien? 

Oprechte interesse 

Met oprechte interesse in je klant laat je zien dat je om ze geeft en dat je het beste wil voor je klant. Met alle vragen die je stelt aan je klanten kan je ook echte oplossingen bieden voor de uitdagingen waar ze tegenaan lopen. Daarbij is het waardevolle informatie voor je organisatie om beter te worden voor je klanten, want je weet immers waar ze naar op zoek zijn, wat ze belangrijk vinden.  

Op wat voor manier je interesse kan tonen verschilt natuurlijk per organisatie maar je kan natuurlijk altijd vragen stellen in je online communicatie om op die manier het gesprek met je “club” warm te houden. 

Dus vertel eens: hoe toont jouw organisatie interesse? 

Laat het ons weten in de comments!