Iedereen kan schrijven, toch? Vanaf groep 3 leren we allemaal de woordjes, het alfabet en hoe we op een nette manier iets op papier kunnen zetten. Toch blijkt het niet zo gemakkelijk. Want de Nederlandse taal is er één met ontzettend veel regels, geschreven en ongeschreven. Wil je toch graag goede content online plaatsen zonder daar hele studies aan te wijden? Goed nieuws! In ‘Making the content’ lichten we een tipje van de sluier over de belangrijke regels voor goede, online teksten. In deze blog: actief of passief? Lees je even mee?

Keuzes, keuzes

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Als je online content gaat creëren is het ontzettend belangrijk dat je niet lukraak begint te schrijven. Een effectieve tekst is een tekst waar van tevoren over nagedacht is. We vragen je niet om uren op een zolderkamertje met een schemerlamp en typemachine te gaan zitten. Maar sta even stil om te bedenken wie je doelgroep is, wat je wil bereiken en … in welke vorm je wilt gaat schrijven.

Actief of passief? 

Ga je voor een actieve of passieve tekst? Wanneer je een tekst in de passieve vorm schrijft, kan hij soms afstandelijk overkomen. Doordat je veel passieve zinnen gebruikt wordt de tekst minder levendig. Vaak zijn deze zinnen, door het gebruik van passieve woorden, ook nog eens onnodig lang. Dat klinkt al met al niet erg aantrekkelijk om te lezen wel? Even een voorbeeld:  

Passieve vorm: Hij heeft het altijd zo gedaan.

Actieve vorm: Hij deed het altijd zo. 

Passieve vorm: zij heeft hem geen blik waardig gekeurd. 

Actieve vorm: Zij keurt hem geen blik waardig. 

Als het goed is, lees je direct verschil tussen de twee zinnen. Kies voor jouw online content dan ook voor een actieve vorm om je lezer erbij te houden en een vlotte tekst te schrijven. 

Verleden tijd of tegenwoordige tijd? 

Een andere belangrijke keuze is om te kiezen voor schrijven in verleden tijd of in de tegenwoordige tijd. Wacht, even terug. Is het eigenlijk wel een keuze? Wanneer je een product wilt aanprijzen, jouw kennis wil delen of simpelweg meer over jouw bedrijf en/of onderneming vertellen is de tegenwoordige tijd voor online content de meest voor de hand liggende keuze. Je bent immers nú bezig met het aanprijzen van je product, het ondernemen of delen van kennis. Waarom dan toch hier benoemen? Omdat veel mensen tijdens het schrijven onbewust in verleden tijd zakken. Wees bewust van je woordkeuze, lees je tekst altijd nog een keer door en bij twijfel, laat ook een collega nog even kijken. 

Niet meer fout doen

Zo, nu weet je de basisregels voor het juiste gebruik van een passieve of actieve vorm. Het juiste gebruik hiervan kan je tekst de kwaliteit geven die je klant wil zien. Twijfel je of besteed je je tijd liever anders? Besteed het schrijven van content dan uit.