In deze snelle digitale wereld is het belangrijk dat je een systeem hebt om bij te blijven met alle ontwikkelingen die zich voordoen. Hoe blijf jij leren en verbeteren? Wat heb je er voor nodig om continue te ontwikkelen? Doen, leren en verbeteren is een filosofie van continue verbetering. Falen is niet erg, zolang je er maar van blijft leren. 

Geen excuus, falen is oké

We hebben tegenwoordig alles voor handen, alles is een paar muisklikken van je vandaan. Je hebt dus eigenlijk geen excuus meer om iets niet te doen. Er moet maar één ding gebeuren: je moet het ook daadwerkelijk doen. 

Je kan alleen maar leren door het te doen. Ken je ze? Excuses als ‘Als ik dit doe dan gebeurt er misschien dat’, of ‘Het lukt me niet om genoeg middelen te vinden.’ Of ‘Een slimme concurrent haalt ons vast in vlak voor de eindstreep.’ Klinkt het je bekend in de oren? 

Vergeet ze! Excuses kunnen echt niet meer en de angst om te falen is passé. Alles kan, alles mag: als je er maar van leert! 

Cyclus van verbetering

Er zijn talloze cycli beschreven van verbeterprocessen zoals: plan-do-check-act , DMAICR (lean), scrum cycles en meer methodologieën die allemaal een tijd en een plaats hebben voor implementatie.

Een belangrijk aspect binnen goed presterende teams is vertrouwen:het vertrouwen dat we allemaal hetzelfde doel hebben en elkaar helpen indien nodig. Het respecteren van elkaars proces en ieder lid van de groep zijn of haar groei te laten doormaken. Een goed team is daarom altijd groter dan de som der delen. En waar gewerkt wordt, wordt geleerd. Dit is de metafoor van de 21ste eeuw als het aankomt op werk. Leren door te doen en verbeteren wat er beter kan. 

Doen, leren en verbeteren. Falen bestaat niet!

Durf en doen!

De durf om iets te doen, het beslissen om iets te doen en het vol te houden en de wil om continu te blijven leren. Dit zijn net spieren, beslissing-maak-spieren en leerspieren. De mentale fitheid om te doen wat er moet gebeuren en zodoende te verbeteren waar nodig. 

Een start-up zal een flexibele mentaliteit moeten hebben om zich continu aan de markt te kunnen toetsen. Zodat ze relevant blijven voor hun markt. Het zijn fantastische tijden waarin de een op andere dag een businessmodel volledig kan worden “disrupted” en dat betekent dat je scherp moet blijven en moet doorontwikkelen. Doen, leren en verbeteren. Falen bestaat niet!