Iedereen kan schrijven, toch? Vanaf groep 3 leren we allemaal de woordjes, het alfabet en hoe we op een nette manier iets op papier kunnen zetten. Toch blijkt het niet zo gemakkelijk. Want de Nederlandse taal is er één met ontzettend veel regels, geschreven en ongeschreven. Wil je toch graag goede content online plaatsen zonder daar hele studies aan te wijden? Goed nieuws! In ‘Making the content’ lichten we een tipje van de sluier over de belangrijke regels voor goede, online teksten. In deze blog gaan we het hebben over het gebruik van humor. Lees je even mee?

Humor in je tekst

Het gebruik van humor in online teksten kan ontzettend goed werken. Het kan het ijs breken, vertrouwen kweken en bovendien zorgen voor goodwill bij de lezer. Iedereen houdt immers van lachen en wanneer je dezelfde humor in een ander herkent, is er vaak snel sprake van vertrouwen en een band. En dat wil jij natuurlijk als bedrijf ook. Het toepassen van humor is daarom ook een ontzettend goede methode om lezers – en dus klanten – aan je te binden. 

Not my cup of tea

Dus jij gaat vanaf nu jouw teksten doorspekken met grollen en grappen? Liever niet. Het gebruik van humor komt erg nauw. Sowieso wil je het niet te veel gebruiken: je wilt immers wel serieus genomen worden, toch? (tenzij je een uitzendbureau’s voor clowns bent natuurlijk.) Doseer daarom je humor in jouw online tekst, soms is een goede punchline al genoeg. 

Wees smaakvol. Gebruik geen grove humor en voorkom grappen en zinspelingen waarmee je het risico loopt om iemand te beledigen. Maak geen grappen over uiterlijke kenmerken, etniciteiten of indrukwekkende gebeurtenissen uit de geschiedenis of het nieuws. Deze werken vaak al snel averechts.

Meme’s en gif’jes zijn helemaal van deze tijd. Wellicht passen ze ook in jouw online marketingstrategie. Ze kunnen een perfecte manier zijn om de aandacht te trekken van jouw lezer en ze even te laten lachen, terwijl jij jouw boodschap overbrengt. 

Nu weet je het 

Zo, nu weet je de basisregels voor het juiste gebruik van humor  in een tekst. Dit juiste gebruik kan je tekst de kwaliteit geven die je klant wil zien. Twijfel je of besteed je je tijd liever anders? Besteed het schrijven van content dan uit.