Iedereen kan schrijven, toch? Vanaf groep 3 leren we allemaal de woordjes, het alfabet en hoe we op een nette manier iets op papier kunnen zetten. Toch blijkt het niet zo gemakkelijk. Want de Nederlandse taal is er één met ontzettend veel regels, geschreven en ongeschreven. Wil je toch graag goede content online plaatsen zonder daar hele studies aan te wijden? Goed nieuws! In ‘Making the content’ lichten we een tipje van de sluier over de belangrijke regels voor goede, online teksten. In deze blog: storytelling. Lees je even mee?

Verhalen

Iedereen houdt van verhalen. We worden er zelfs mee opgegroeid. Verhalen krijgen we al als kind met de paplepel ingegoten: we worden voorgelezen, leren zelf lezen, maar ook als volwassen worden we omringd door verhalen: boeken, films, series, maar ook dat ene verhaal van de buurvrouw. En sommige verhalen blijven je altijd bij. 

Waarom daar geen gebruik van maken voor jouw online teksten? 

Storytelling is hot. En waarom? Omdat het werkt. Een bezoeker – en dus potentiële klant – is soms niet op zoek naar een opsomming van feiten, of de voordelen van jouw product. Hoe fijn is het om soms gewoon eens mee te worden genomen in een verhaal? Het verhaal van de oprichter van het bedrijf, het verhaal van een tevreden klant, het verhaal van een van de medewerkers?

Vormen van storytelling

Storytelling kun je op meerdere manieren toepassen: je kunt natuurlijk het verhaal schrijven, maar je kunt het ook laten zien middels video’s, animaties en/of infographics. Wist je dat er ontzettend veel gebruik wordt gemaakt van storytelling om je heen? Denk bijvoorbeeld maar eens aan de manager van Albert Heijn, die iedereen inmiddels kent, in de reclamespots, of wat dacht je van de reclames van Centraal Beheer, waarin de noodzaak tot goede verzekering duidelijk wordt gemaakt door vreselijke gebeurtenissen te laten zien, die ook nog eens een àppel doen op ons gevoel voor humor? 

Aan de slag

Je snapt het: storytelling in een tekst werkt. Het juiste gebruik hiervan kan je tekst de kwaliteit geven die je klant wil zien. Twijfel je of besteed je je tijd liever anders? Besteed het schrijven van content dan uit.