5 tips voor het bedenken van de perfecte metafoor

Een metafoor is de perfecte manier om jouw publiek te enthousiasmeren voor jouw product. Een metafoor kan de drempel verlagen zoals we benoemden in de blog over De kracht van een metafoor, zorgt voor begrip en herkenbaarheid en opent bovendien een hoop creatieve deuren om je product in de markt te zetten. Maar hoe bedenk je nu een metafoor voor jouw dienst, bedrijf of product? Wij zetten een aantal tips voor je op een rij: 

#1 Brainstormen

Een metafoor denken is niet per se gemakkelijk. Soms komt het ineens in je op – dat zijn vaak de beste!-, maar als je ervoor moet gaan zitten, is de beste tip om dit met meer mensen te gaan doen. Als je samen gaat brainstormen kom je vaak snel op de leukste ideeën, je helpt elkaar immers met creatieve gedachtestromen op weg. Maak een woordweb, schrijf alle associaties op en vind dat leuke metafoor voor jouw product. 

#2 Vergelijkingen 

Bedenk goed waar jouw bedrijf, product of dienst mee te vergelijken is. Misschien een boom? Of misschien is er een dier wat dezelfde kenmerken heeft? Wat zijn de belangrijkste aspecten van jouw product? En welk voorwerp of dier lijkt daarop? Denk maar eens aan de coach die persoonlijke ontwikkeling vergelijkt met de groei van een boom: de wortels moeten stevig zijn om te groeien.

#3 Vermijd clichés

Vermijd clichés, wanneer je metafoor te voor de hand liggend is, zal het je bezoekers en toekomstige klanten niet triggeren. Je wilt ze juist nieuwsgierig maken toch? Bovendien is een voor de hand liggend metafoor waarschijnlijk al veel vaker gebruikt en ben je niet origineel. Zorg dat jouw metafoor eruit springt, origineel is zodat het blijft hangen bij de lezer! 

#4 Niet te ingewikkeld 

Je wilt jouw lezer triggeren, enthousiasmeren en nieuwsgierig maken om verder te lezen, meer te weten over jouw product. Maak je metafoor niet te ingewikkeld, zorg dat het goed te begrijpen is. Wanneer je metafoor niet binnen een paar seconden herkenbaar is, zal het effect juist averechts werken. Mensen willen het gevoel krijgen dat ze slim zijn, wanneer ze een metafoor niet begrijpen kan dit afschrikken en de lezer én toekomstige klant juist van je wegjagen. En dat willen we natuurlijk niet! 

#5 Test, test! 

Heb je een tof metafoor gevonden voor jouw product of bedrijf? Zorg altijd dat je hem eerst test voordat je hem het wereldwijde web op gooit. Check bij je eigen personeel, familie en vrienden wat zij van het metafoor vinden. Slaat het aan? Begrijpen ze de vergelijking? Ja? Mooi, dan kun je van start!