De 5 kerndrijfveren van de mens

Ieder mens wordt gedreven door zijn eigen passie en eigen drijfveren. Maar zijn ze wel echt van onszelf? Het antwoord zal je misschien verbazen, maar nee, wij zijn niet uniek in onze drijfveren.  Wist je dat de mens, ieder mens dus, in theorie te maken heeft met vijf kerndrijfveren? We nemen deze vijf drijfveren kort onder de loep zodat we ze kunnen herkennen in onze dagelijkse leven.

De drijfveer om te verwerven

De drijfveer om te verwerven staat voor het verlangen om spullen te verzamelen als wel om immateriële kwaliteiten als status, macht en invloed te verwerven. Grote bedrijven maken met gemak gebruik van deze drijfveer om reclame te maken voor hun product of dienst. Kijk maar eens naar de volgende voorbeelden: 

“Snel en makkelijk handel drijven op de beurs.” – Online handelsplatform.

“Jij bent het waard.’ – Make up-fabrikant.

“Gegarandeerd rendement van 7%.”  – Investerings Maatschappij.

De bedrijven die deze drijfveer gebruiken zijn vaak retailers, investeringsbureau’s en consultancybedrijven. Maar steeds meer andere bedrijven maken slim gebruik van deze menselijke drijfveer: ze beloven ons welvaart, bekendheid, invloed en macht en op deze manier raken ze onze wil om te verwerven aan. We gaan soms zo voor de bijl! 

De drijfveer om te verbinden

De tweede kerndrijfveer is het verlangen om gewaardeerd en geliefd te worden door het vormen van relaties met anderen in de breedste zin van het woord. Ook hier wordt door verschillende bedrijven slim op ingespeeld: 

“Connect met vrienden, familie en andere mensen die je kent.” – Social media platform.

“Jij wilt toch niet alleen blijven? Vind ook je grote liefde.” – Elke willekeurige datingsite.

De drijfveer om te verbinden zit heel erg diep geworteld en dient als fundament voor verdere ontwikkelingen in modellen als bijv de piramide van maslow. De bedrijven beloven ons aantrekkelijk te maken, geliefd ofwel begeerd en deze boodschap raakt deze kerndrijfveer aan. En geloof me, daar is de mens gevoelig voor! 

De drijfveer om te leren

De drijfveer om te leren staat voor het verlangen om onze nieuwsgierigheid voeden.

“Voor een geslaagde toekomst”  – Onderwijsinstelling A.

“Hoe hoog leg jij de lat?”  – Onderwijsinstelling B.

De drijfveer om te leren zorgt er bijvoorbeeld voor dat jij nu verder kijkt of leest. Je wilt immers meer weten over de drijfveren, anders had je dit artikel allang geskipt.  Deze drijfveer gaat om de wil om te weten maar ook de angst om het níet te weten. De bedrijven die deze drijfveer aanspreken beloven ons slimmer te maken of meer competent en dat is in deze competitieve wereld erg aantrekkelijk. We willen graag slimmer, beter en succesvoller zijn. 

De drijfveer om te verdedigen 

De vierde drijfveer gaat over het verlangen onszelf te verdedigen: onze geliefde en onze eigendommen.

“Spelenderwijs werken aan zelfstandige en weerbare kinderen.” –  Martial arts studio. 

“Van autoschade tot brand. Van diefstal tot ongevallen.” – Verzekeringsbureau. 

De drijfveer om te verdedigen is het verlangen om ons veilig te voelen, geen zorgen te hebben over wat er allemaal kan gebeuren. De bedrijven die deze behoefte aanspreken beloven ons veilig te stellen, beloven een probleem te elimineren of beloven dat ze voorkomen dat er erge dingen gebeuren. We willen graag onszelf en geliefden, zoals onze kinderen, verdedigen. Een slimme drijfveer om aan te spreken dus! 

De drijfveer om te voelen

De laatste drijfveer is het verlangen naar nieuwe ervaringen, intense emotionele gebeurtenissen, avontuur, plezier, entertainment, het erbij zijn en meedoen. 

“Jouw bron voor entertainment, nieuws, sterren, mode, films en veel meer.” – Online nieuws. 

“Krijg onbeperkt toegang tot meer dan 100 games.” – Gameplatform.

“De beste… “ – Willekeurige restaurants.

“De grootste van de wereld.” – Willekeurige pretparken.

De behoefte om te voelen is doordrenkt in ons leven, vakanties worden er mee verkocht, dagjes uit, films, restaurants, concerten en evenementen. De belofte om ons te vermaken, om plezier te geven, ons positief te prikkelen of iets om naar uit te kijken wordt verbonden aan de behoefte om te voelen.  

Welke combinatie levert jouw bedrijf?

Je merkt direct dat al deze drijfveren met elkaar verbonden zijn en elkaar kunnen versterken. In de kern verkopen alle succesvolle bedrijven een combinatie van geld, status, liefde, macht, kennis, veiligheid, plezier en avontuur. Hoe beter jij communiceert welke drijfveren jij aanspreekt, hoe aantrekkelijker jij als merk wordt. Met welke drijfveer verkoop jij jouw product of dienst?