De kracht van een metafoor

NewPro

‘Beeld is machtiger dan het zwaard’

Een metafoor is een krachtige manier om een concept duidelijk over te brengen op een begrijpelijke manier. Een goede metafoor kan meer mensen bewegen dan de beste argumenten kunnen. Met welke metaforen beweeg jij jouw publiek?

Herkaderen

Een metafoor kan de manier van hoe je naar iets kijkt veranderen en daarmee je je zienswijze herkaderen. Dit wordt ook veel gebruikt in de psychologie bij de methode NLP om bijvoorbeeld beperkende overtuigingen op te heffen. 

Een heel beroemd en veelgebruikt voorbeeld van een metafoor is hoe de eerste auto op de markt kwam. De paardloze wagen, noemde ze het namelijk, om de mensen niet af te schrikken. Iedereen was immers paard en wagen gewend en zo werden de mensen dus psychologisch voorbereid op de komst van de auto. Een begrijpelijk beeld werd geschetst om over te gaan naar vernieuwing. 

Paradigma verschuiving 

Veranderingen in onze perceptie van de realiteit noemen we ook wel een paradigma verschuiving. Denk bijvoorbeeld aan de overgang van jagers-verzamelaars naar het landbouwtijdperk en vervolgens het industriële tijdperk. Onze eigen metaforen hebben een krachtige invloed op de perceptie van onze eigen belevingswereld. 

Een metafoor kan in potentie het wereldbeeld veranderen van je publiek. Apple gebruikt ook al 40 jaar metaforen voor de communicatie en dat heeft ze geen windeieren gelegd. 

Jouw bedrijf, jouw metafoor

Het is van belang dat je een metafoor aan het begin van je communicatie plaatst: hiermee maak je immers de lens waardoor de navolgende informatie wordt bekeken. Hoe wil je dat jouw publiek jouw organisatie beleeft? Welk metafoor staat symbool voor jouw product, dienst of bedrijf? Hoe ga jij deze vorm van beeldspraak inzetten?  

Hoe bedenk je een metafoor? De beste tips voor het bedenken van een metafoor, passend bij jouw bedrijf, lees je binnenkort in onze blog!