De ongeschreven regels voor online content

Content, de online wereld staat er vol mee. Er wordt zoveel geschreven, geblogd en gedeeld online dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. En wanneer je als bedrijf wil gaan bloggen is het belangrijk om goed te weten wat je wilt gaan delen, waarom je het wilt gaan delen en eerlijk is eerlijk, ook wat je vooral niet moet doen. Zoals in de ‘echte’  wereld zijn er ook online een aantal ongeschreven regels die ontzettend belangrijk zijn als je goede content wilt publiceren. We zetten er een aantal voor je op een rij: 

Copy-paste is onacceptabel 

Wanneer je online content gaat plaatsen is het soms lastig om origineel te zijn. Er is al zoveel online te vinden, waarschijnlijk ook de onderwerpen waar jij voor jouw bedrijf over wilt schrijven. Het is begrijpelijk dat je alvast rond gaat kijken wat er al over jouw onderwerp te vinden is. Wellicht raak je geïnspireerd en doe je weer nieuwe ideeën op. Het is echter onacceptabel om bestaande content voor je eigen website te gebruiken. Zorg altijd dat je de teksten zelf hebt geschreven zodat je niet beschuldigd kan worden van plagiaat of het schenden van de auteursrechten van de oorspronkelijke schrijver. Bovendien heeft Google snel genoeg door dat jij je eigen teksten niet schrijft waardoor je keldert in de zoekresultaten. Copy-paste is onacceptabel. 

Vind je een blog of artikel zo goed dat je het ook graag wilt delen? Vraag de auteur om toestemming of vraag hem of haar om eens een gastblog te schrijven. 

Interpunctie

Natuurlijk heb je het al op school geleerd. Waar hoort de punt, de komma en wanneer gebruik je een vraagteken en/of een uitroepteken. Wanneer zijn hoofdletters acceptabel en wanneer kan iets schuingedrukt of vetgedrukt? Hoewel we het allemaal op school geleerd hebben, staan we er soms van versteld hoeveel online bloggers alle regels zijn vergeten. Het plaatsen van de juiste interpunctie is ontzettend belangrijk om de lezer te blijven boeien. Is een tekst slecht geschreven? Dan haakt de lezer binnen enkele seconden al af. WORDT ER CONTINU GESCHREEUWD? Niet fijn, toch? Hoofdletters zijn voor het begin van de zin en namen. Beperk je uitroeptekens en zorg voor de komma’s en punten op de juiste plek. Een prettig leesbare tekst zorgt dat je bezoeker langer op je pagina blijft. 

Stiekeme call to action

Druk nu ‘hier’ voor meer informatie. ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief’. Ken je ze? Marketeers gebruiken ontzettend graag zogeheten Call to Action buttons. Dat zijn links, knops of afbeeldingen waar de bezoeker op kan drukken om doorverwezen te worden naar een webpagina waar een aankoop gedaan kan worden, je je kan inschrijven voor een nieuwsbrief of relevante informatie staat die volgens de maker onmisbaar is voor de lezer. Call to Action buttons zijn perfect om je bezoeker of lezer te activeren. Maar er is één grote valkuil: je moet wel eerlijk zijn. Call to Action buttons of links waarvan het onduidelijk is waar ze naartoe leiden, jagen de bezoekers weg. Wees dus altijd open en transparant wat er gebeurd wanneer je bezoeker doorklikt. 

Ongevraagd is ongelezen 

Over transparant zijn gesproken: zorg ervoor dat je bezoeker of lezer zich nooit ongemerkt opgeeft voor een nieuwsbrief of andere mailing. Geef zelf maar toe: er is toch niets vervelenders dan ongevraagde mails in je mailbox vol informatie waar je niet om hebt gevraagd? Ongevraagd is ongelezen, zorg er dus altijd voor dat je bezoeker toestemming geeft om zich te laten informeren.