Een toekomst met artificiële intelligentie (AI)

Big Data, Machine Learning en slimme algoritmes zijn allemaal onderdeel van de razendsnelle ontwikkeling van artificiële intelligentie. Door middel van grote datasets worden, bijvoorbeeld voor het maken van chatbots, mensen gemodelleerd om simpele taken van ons over te nemen. Super handig en een uitstekende ingang voor het eerste contact met een bedrijf. Past AI ook in jouw organisatie? Is een toekomst met AI ook wenselijk in jouw branche?

Wat heeft AI te maken met communicatie?

Zoals het op wikipedia wordt aangegeven is het moeilijk te definiëren wat intelligentie precies is en zodoende ook moeilijk te definiëren wat artificiële intelligentie is. Maar wat heeft het dan te maken met communicatie? 

Om te communiceren hoef je niet heel intelligent te zijn, toch? Is consistent winnen met schaken intelligent? Is het een teken van intelligentie als je zelfbewust bent? Wat is het verschil tussen cognitieve en emotionele intelligentie? Een hoop vragen die weer een heleboel nieuwe vragen opwekken.  

In 1936 beschreef Alan Turing de TuringTest om de vraag te beantwoorden of er een machine gemaakt kan worden waarmee we zouden kunnen communiceren, die niet te onderscheiden zou zijn van een mens. Het moment dat we dit bereiken met AI dan noemen we het ook Turing Complete. We zijn hier nog niet maar Turing heeft gezegd dat hij geen onoverkomelijke moeilijkheden ziet behalve paranormale gaven

Wie is je doelgroep?

Als je de huidige AI zou willen inzetten voor communicatie met je klant of cliënt zal je nog een aantal aspecten moeten overwegen:

Heb je bijvoorbeeld een jonge dynamische buyer persona gedefinieerd en is jouw doelgroep ruimdenkend, dan zijn chatbots op dit moment een uitstekende manier om de eerste laag vragen af te vangen. 

Zit je in de zorg en zijn jouw cliënten zorgbehoevend, dan durven we te stellen dat een persoonlijke benadering, die in kan spelen op specifieke zorgwensen, meer gewenst is. De huidige AI kan (nog) niet de meest complexe vraagstukken aan. Is het dus zo dat er een cliënt belt met een complexe, specifieke zorgvraag dan is het prettig als dit wordt opgepakt door een specifieke zorgprofessional. 

AI heeft momenteel (nog) geen inlevingsvermogen: de mogelijkheid om zich in te kunnen leven in jouw situatie. De bots van dit moment kunnen wel heel goed specifieke processen overnemen, zoals we hebben gezien bij google assistant. Google assistant kan aan de hand van jouw agenda een afspraak bij de kapper inboeken. Erg handig.

AI en online video?

De vraag die natuurlijk boven komt drijven is: hoe lang duurt het nog voordat AI ook middels realistische computeranimaties, in ons dagelijks leven verschijnen in de vorm van video’s? 

Ik denk dat je vast wel eens van Sophia gehoord hebt? Ze is een goed voorbeeld van waar het naartoe kan gaan met artificiële intelligentie. Het tempo van ontwikkelingen binnen deze branche is snel en kleine incrementele stappen tellen al snel bij elkaar op. 

Nieuwsgierig? Hier kan je ook een computeranimatie bekijken die bijv 100% geschreven is door AI. Wanneer komt het zover dat er helemaal geen mens meer in beeld komt? Of willen we juist graag kunnen relateren aan echte mensen? Of misschien een samenwerking tussen beiden?

Hoe dan ook, het ziet er nu uit dat we een toekomst met AI tegemoet gaan. Dus denk er eens over na: hoe wil jij hier als organisatie mee omgaan?