Het nieuwe werklandschap

Het werklandschap is altijd in beweging, er is continu verandering. Het is daarom juist in deze tijd extra leuk om te zien hoe en wat er allemaal verandert binnen bedrijven. Er komen meer nieuwe rollen binnen organisaties en daarnaast ontstaan er ook nieuwe behoeftes. Hoe werken oude én nieuwe merken aan dit nieuwe werklandschap?

Customer success manager 

De wat? De customer succes manager is ook wel bekend als de customer happiness manager: het is een nieuwe rol die zich de laatste jaren heeft gevormd tot een waar klantretentie-medicijn. Verkopen gaat immers over het succes van de klant: want zonder klant ben je namelijk ook geen succesvolle organisatie.

Een customer succes manager zien we vaak bij organisaties met een platte organisatiestructuur. Deze strategie zorgt dat alle werknemers echt mee kunnen denken over wat nu goed is voor het bedrijf. Dat schept commitment en dat straal je uit naar buiten. 

Social media director

Je kunt niet meer om social media heen. Deze nieuwe media heeft ook nieuw management en directie nodig. De social media director is verantwoordelijk voor het executeren van een duidelijke social mediastrategie die cross platform uitgevoerd wordt door het social media team. In dit team zitten ook nieuwe rollen zoals:

  • Influencer marketeer: Deze houd in de gaten wie de meeste invloed heeft bij de doelgroep waar op getarget wordt.
  • Social support: support via Whatsapp ,facebook of ander soort chat.
  • Digitale content ontwerper: het neerzetten van het online beeldmateriaal voor het bedrijf. 

Maar er is nog veel meer: een community manager, een analist, een content verzamelaar / manager, een techneut/programmeur en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dit zijn allemaal rollen die tien jaar geleden niet of nog nauwelijks werden erkend als essentieel rollen binnen een organisatie. Vandaag de dag kun je niet meer zonder! 

Creative online-video producer

Online video domineert het internet: sta je er niet tussen met leuke, interessante en inspirerende content? Dan mis je een heel groot deel van je publiek. Dit is precies de reden dat je steeds meer bedrijven vacatures ziet plaatsen voor online video producer. Video is een machtige tool voor het overbrengen van wat je als organisatie wil vertellen. 

Ook is video bij uitstek een manier die makkelijk geconsumeerd wordt en continu geupdate moet worden. Internet is net drijfzand en het is trappelen om boven te blijven. Als creatieve online video producer heb je een onmisbare rol! 

Creativiteit Bewaker

Een enorm interessante rol die we sinds een aantal jaar tegenkomen is de rol van creativiteit bewaker. Zijn of haar taak is om collega’s op de werkvloer te voorzien van coaching op creatief gebied: ze prikkelen als ze vastlopen en af en toe ervoor zorgen dat de medewerkers het werk loslaten om na een verfrissende sessie er weer tegenaan te kunnen. 

Unieke bedrijven, unieke rollen

Een nieuwe rol kan ontstaan vanuit een behoefte van zowel de organisatie als de klant. Deze rol kan uniek zijn voor jouw branche en zelfs uniek voor jou als bedrijf. Kun je dit zien? Neem de tijd om te kijken waar zich een nieuwe rol ontwikkelt binnen jouw organisatie. Hierop inspelen kan niet alleen zorgen voor een boost op de werkvloer, maar ook voor de klantperceptie en natuurlijk de verkoopresultaten.