Het oog wil ook wat

Oké, even eerlijk: het is prettig om naar een aantrekkelijk persoon te kijken, toch? Het hoeft niet altijd perfect, maar het oog wil ook wat. Ken je de uitspraak sex sells? Vast wel: het wordt immers vaak gezegd, maar is dat ook echt zo?

Sex

We kunnen er niet omheen: sex is overal en het is verreweg de meest gebruikte manier om producten te promoten. Er zit nog altijd een stijgende lijn in het gebruik van sex voor promotiedoeleinden en deze stijging zal naar schatting ook de komende tijd doorzetten.

Als je sexuele uitingen gebruikt in de communicatie over je product is het belangrijk om je te realiseren dat de aandacht vooral naar de sexualiteit gaat en minder naar je product. Daarbij zal dit publiek zich gaan associëren met je product en dat kan natuurlijk een keerzijde hebben. Mannen hebben over het algemeen een betere waardering voor een seksuele uitingen. Vrouwen daarentegen hebben een lager tolerantieniveau. Let op: het gevaar voor discriminatie, anti-feminisme en seksisme ligt op de loer. Pas het dus met mate toe. 

Aantrekkelijkheid

‘Schoonheid is in het oog van de toeschouwer.’

Wat wij als mensen als aantrekkelijk beschouwen is natuurlijk persoonlijk. Maar is dat wel zo? Want er zijn een aantal fysieke basisprincipes die als aantrekkelijk worden ervaren. Aantrekkelijkheid blijkt dus volledig te generaliseren. Specifiek voor het gezicht zijn er bijvoorbeeld de volgende fysieke basisprincipes die als aantrekkelijk worden ervaren:

  • De mate van symmetrie op de verticale as in het gezicht
  • De sexe-specifieke expressie zoals: brede kin voor mannen en hoge jukbenen voor vrouwen.

Als je begrijpt wat universeel aantrekkelijk gevonden wordt, kan je het implementeren in je uitingen naar buiten om je product of dienst te promoten. 

Identificeren

Bij het nadenken over je uitingen, of dit nu reclame, advertenties, blogs of online video’s zijn, is het belangrijk je te realiseren dat je publiek zich zal proberen te identificeren met jouw merk of organisatie. Als je dit extra wil benadrukken kan je je verdiepen in Altercasting, het doel ervan is specifiek een identiteit te projecteren welke in lijn staat met iemands eigen doel. Denk dus heel goed na wie je doelgroep is. Wil je doelgroep wel een sexueel getinte uiting? Past de uiting überhaupt bij je organisatie?

Het oog wil wat, maar uiteindelijk zijn we zijn ook allemaal mens.