Iedereen doet aan marketing

Of je nu solliciteert voor een nieuwe baan, je baas om een loonsverhoging vraagt, probeert op te vallen voor je crush of als je gewoon iets vertelt over je hobby: iedereen doet aan marketing. En dat doe je niet altijd per se om jouw marktaandeel of omzet te vergroten maar soms ook simpelweg om de wereld net een stukje mooier te maken. Iedereen doet aan marketing, hoe ben jij bezig met jouw marketing? Welk verhaal vertel jij aan de wereld?

Ben jij trots op wat je doet?

Ben jij trots op wat je doet? Op je werk? Of doe je dit alleen om rond te komen, de hypotheek te betalen? Ik hoop dat je het eerste antwoord geeft, want dat is motiverend voor jezelf, anderen en werkt bovendien aanstekelijk! Echt trots zijn op wat je doet straalt vertrouwen en kundigheid uit naar de markt die je aanspreekt. 

De trots die iemand heeft over zijn of haar kunnen en resultaten geven juist het vertrouwen en geloof om die loonsverhoging aan te kaarten. Door je kwaliteiten kun je juist voorbereid met een goed verhaal en de overtuiging op de uitkomst het gesprek aangaan. Vastberadenheid en trots creëren een nieuwe cultuur met de belofte van groei. Dit is marketing!

Het leveren van waarde voor je doelgroep is service vanuit de wil om kwaliteit te leveren. Waardecreatie met niet het doel voor zelfverrijking maar voor verrijking van de doelgroep. Want de ander willen verrijken, dat is marketing! 

Wat is je merkbelofte?

Wat belooft jouw merk? Ik bedoel dus niet welke garanties je biedt, maar wat is je merkbelofte? Hoe ziet de wereld mij na het kopen van jouw product of het afnemen van jouw dienst? Misschien belooft je merk een betere wereld, of aanzien bij je vrienden? Hoe wordt de koper beter van jouw product of dienst? 

Het is de lens waardoor we kijken, de onbewuste beïnvloeding van de basisbehoeften van de mens. We willen gezien worden en weten dat we leven. We willen onderdeel zijn van iets en we willen meedoen. We willen altijd dat iets beter, groter of mooier wordt. 

De markt beslist

Het is uiteindelijk de markt die beslist en je ideeën weer verspreidt: als een ware olievlek worden je ideeën verspreid over de online wereld. Onze tip? Maak het de moeite waard om jouw verhaal te verspreiden. Denk na over het verhaal van je organisatie, het zijn de wortels van de boom. Hoe diep is je verhaal geworteld? Welke vruchten hangen er aan die boom? Welk verhaal vertel jij aan jouw markt? 

Wij zouden het super tof vinden om jouw verhaal te horen én natuurlijk om je te helpen dit verhaal te verspreiden!