Iedereen is een verkoper?

De titel van verkoper heeft in de volksmond een slechte naam gekregen alsof ze alles aan kunnen smeren: ze kunnen drollen als taartjes kunnen verkopen en ijs aan eskimo’s. Maar niks is minder waar. Lees je mee? 

Kennis delen is verkopen

Stel, je bent zelf erg goed in iets: laten we als voorbeeld kiezen voor mountainbiken. Je bent al jaren actief en weet wat de valkuilen zijn voor een mountainbiker. Je weet welk materiaal het beste is om je fiets van te maken en je weet als de beste welke losse componenten van goede kwaliteit zijn en welke wellicht zelfs onnodig. Je hebt hier zelf onderzoek naar gedaan en met vallen en opstaan heb je de kennis vergaard die je nu hebt over mountainbiken. 

Op een avond bij een feestje raak je aan de praat over je hobby met iemand die er aan zit te denken om ook te gaan mountainbiken. Je passie steekt op en je begint te vertellen over wat diegene allemaal zou kunnen doen, aanschaffen en overwegen. Aan het eind van de avond heb je vijftien jaar aan fietservaring gedeeld en iemand dolenthousiast gemaakt om de knoop door te hakken en te gaan beginnen. Hoppa, jij hebt een verkoper in je! 

Tip! Een leuk boek om te lezen over dit onderwerp : Verkopen is menselijk

Passie werkt aanstekelijk

Het plezier in iemands woorden horen, de passie door de ogen zien stralen en het enthousiasme in iedere beweging of accent terug zien. Dat werkt! Dat enthousiasme, samen met een goed verhaal is onweerstaanbaar. 

Je passie is hetgeen wat verkoopt. Passie verkoopt het verhaal, de idealen, de producten en diensten die daarmee verbonden zijn. Waar ben jij gepassioneerd over? Wat laat jouw hart sneller kloppen? Waarvoor blijf je langer wakker? 

Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit meer een dag in je leven te werken. Je passie verkoopt zichzelf. Dat klinkt goed, toch? 

Nooit meer verkopen

Iets verkopen is helemaal niet slecht en zelfs noodzakelijk. Als iedereen stopt met verkopen dan is er geen handel meer. Maar laten we de negatieve lading van het woord afhalen en ‘ ‘verkopen’ omdenken naar kennis en ervaring delen. Laten we op zoek gaan naar die passie. De passie voor wat je doet. En geloof ons, dan komt de sale vanzelf.