Making the content: AIDA

Iedereen kan schrijven, toch? Vanaf groep 3 leren we allemaal de woordjes, het alfabet en hoe we op een nette manier iets op papier kunnen zetten. Toch blijkt het niet zo gemakkelijk. Want de Nederlandse taal is er één met ontzettend veel regels, geschreven en ongeschreven. Wil je toch graag goede content online plaatsen zonder daar hele studies aan te wijden? Goed nieuws! In ‘Making the content’ lichten we een tipje van de sluier over de belangrijke regels voor goede, online teksten. In deze blog: AIDA. Lees je even mee?

AIDA? 

Nu hoor ik je al denken. AIDA? Is dat niet die musical? Klopt, maar daar hebben we het niet over natuurlijk. De AIDA formule  is een perfecte en snelle methode om te zorgen dat jouw marketingteksten in kwaliteit verbeteren. Het geeft je een handvat, een soort houvast wanneer je jouw online tekst wil schrijven. Nieuwsgierig? 

AIDA staat voor Attention, Interest, Desire, Action. Vier belangrijke pijlers voor elke tekst waarmee jij jouw doelgroep wil bereiken. We nemen ze even door. 

Attention

Je hebt niks aan een goede online tekst als je de aandacht van je lezer niet kan grijpen (en behouden daarna). Het eerste onderdeel van je tekst moet dus gericht zijn op de aandacht trekken. Online lezers doen er gemiddeld 3 seconden over om te beoordelen of ze verder willen lezen of niet. Bij vrouwen is dit 2 seconden, bij mannen 4 seconden. Het is daarom ontzettend belangrijk om jouw online tekst op de juiste wijze te beginnen. Dit doe je bijvoorbeeld door een pakkende eerste zin die nieuwsgierig maakt of een vraag die herkenning oproept. Zorg dat je opvalt, zodat je de aandacht van de lezer grijpt. 

Interest 

Wanneer je de aandacht eenmaal hebt getrokken, wil je hem natuurlijk houden. Jouw bezoeker blijft op jouw pagina om verder te lezen, mooi. Maar wat is de volgende stap? Zorg dat jouw lezer geboeid blijft: dan kun je doen door iets meer over jezelf te vertellen, waarom ben jij een autoriteit op dit gebied? Stel vragen die herkenbaar zijn voor de lezer en ligt een tipje van de sluier over wat je te vertellen hebt. 

Desire 

Nu je de aandacht en de interesse hebt, moet je zorgen dat het desire van jouw lezer groeit. De behoefte naar jouw product of dienst moet groeien tijdens het lezen van de tekst. De bezoeker moet als het ware het gevoel krijgen dat hij of zij het product of dienst móet hebben: je wordt er immers beters van. Zet alle voordelen op een rijtje, maak een opsomming van wat er bereikt kan worden als jouw product wordt aangeschaft en/of deel testimonials van klanten die tevreden zijn

Action 

Tot slot sluit je af met een call to action. Zorg dat jouw lezer, nu de behoefte is gegroeid direct wordt aangespoord tot een actie. Dat kan soms al heel simpel zijn zoals het liken van een post, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het opvragen van meer informatie. Maak het de lezer zo gemakkelijk mogelijk om de bijbehorende handeling uit te voeren, want nu zijn ze immers enthousiast. Meteen doorpakken dus!  

Nu weet je het. 

Zo, nu weet je de basisregels voor het juiste gebruik van het ezelsbruggetje AIDA in een tekst. Het juiste gebruik van deze tip kan je tekst de kwaliteit geven die je klant wil zien en ze aansporen tot actie. Twijfel je of besteed je je tijd liever anders? Besteed het schrijven van content dan uit.