Making the content: woordtemperatuur
Iedereen kan schrijven, toch? Vanaf groep 3 leren we allemaal de woordjes, het alfabet en hoe we op een nette manier iets op papier kunnen zetten. Toch blijkt het niet zo gemakkelijk. Want de Nederlandse taal is er één met ontzettend veel regels, geschreven en ongeschreven. Wil je toch graag goede content online plaatsen zonder daar hele studies aan te wijden? Goed nieuws! In ‘Making the content’ lichten we een tipje van de sluier over de belangrijke regels voor goede, online teksten. In deze blog: woordtemperatuur. Lees je even mee?
Warm of koud?
Woordtemperatuur? Bestaat dat ook al? Jazeker. Sterker nog, het is van cruciaal belang voor jouw online content. Woorden hebben een bepaalde temperatuur: ze kunnen koud of warm zijn. Bij koude woorden denken we aan zakelijke afstandelijke teksten vol ingewikkelde teksten en vakjargon. Warme woorden zijn uitnodigend, geven de lezer een prettig gevoel en hebben een vriendelijke uitstraling. Per product, doelgroep of doelstelling bepaal je of jouw tekst juist warm of koud moet zijn.
Tone of voice
Voordat je een tekst gaat schrijven bepaal je, afhankelijk van jouw doelgroep, jouw tone of voice. Dat wil zeggen dat je nadenkt over op welke manier je jouw lezer wil aanspreken. Is dat zakelijk met u en officiële termen of kies je meteen voor een je-vorm om dichterbij je klant te staan? De manier waarop je de lezer aanspreekt, jouw taalgebruik en de emotie die je in de tekst legt, heet the tone of voice. Die kan zakelijk zijn, speels, afstandelijk of juist uitnodigend.
Jouw doelgroep
Welke woordtemperatuur je kiest, is afhankelijk van jouw doelgroep. Schrijf je een zakelijk stuk gericht op de directie van een bedrijf? Dan kies je waarschijnlijk voor meer koude woorden in jouw tekst. Het geeft immers een professionele uitstraling. Schrijf je voor de ouders van een peutergroep? Dan zijn warme woorden waarschijnlijk veel effectiever. Bepaal van tevoren jouw doelgroep en stem jouw woordtemperatuur af op de lezer om het optimale rendement te halen uit jouw online content.
Screen je tekst
Warme en koude woorden zijn niet altijd vanzelfsprekend. Soms is het een kwestie van gevoel, ervaring of achtergrond hoe je een tekst of een woord interpreteert. Lees je geschreven tekst altijd goed door met de woordtemperatuur in je achterhoofd om nog eens te screenen of je de juiste tone of voice gebruikt. Blinde vlek? Laat een collega de tekst nog even doorlezen voordat je hem online zet. Kleine moeite, groot effect.
Niet meer fout doen
Zo, nu weet je de basisregels voor het vinden van jouw juiste woordtemperatuur en tone of voice. Het juiste gebruik hiervan kan je tekst de kwaliteit geven die je klant wil zien. Twijfel je of besteed je je tijd liever anders? Besteed het schrijven van content dan uit.